'Somnyama Ngonyama' de Zanele Muholi

Si hay una serie de obras que fascina a Frances Morris @maryfrancesmorris, directora de Tate Modern en Londres, es ‘Somnyama Ngonyama’ de Zanele Muholi:




""Zanele Muholi’s series of self-portraits made from 2012 and still continuing, which are titled in Muholi’s first language of isiZulu ‘Somnyama Ngonyama’ meaning ‘Hail the Dark Lioness’, reversing the imposition of English names imposed on black people under apartheid. These are powerful, deliberately dark, brooding images, of the artist ‘dressed’ in materials and objects taken from their surroundings, each one reflecting on an aspect of black experience, from colonial and apartheid histories to violent lived experiences of racism. In some works Muholi stares back at you and holds your gaze, in others they refuse to connect. Either way they hold the viewer entranced. Muholi writes that they are ‘reclaiming my blackness, which I feel is continuously performed by the privileged other".

Thank you Frances Morris for your contribution. Tate Modern is presenting the first major UK survey of visual activist Zanele Muholi (more info: Tate Modern website).."

- Frances Morris -

Thank you Frances Morris for your contribution. Tate Modern is presenting the first major UK survey of visual activist Zanele Muholi (more info: Tate Modern website).


(Esp) "La serie de autorretratos de Zanele Muholi, realizada a partir de 2012 y aún en proceso, se titula en isiZulu, la lengua materna de Muholi, ‘Somnyama Ngonyama’, que significa "¡Salve!, oscura leona", invirtiendo así la imposición de nombres en inglés a la población negra bajo el apartheid. Son imágenes poderosas, deliberadamente oscuras y melancólicas, en las que la artista se 'viste' con materiales y objetos tomados de su entorno, reflejando cada una de ellas un aspecto de la experiencia negra, desde las historias coloniales y el apartheid hasta las violentas experiencias vividas por el racismo. En algunas obras, Muholi te devuelve la mirada y la mantiene, en otras se niega a conectar. En cualquier caso, mantienen al espectador cautivado. Muholi escribe: "están reclamando mi negritud, que siento que es continuamente representada por el otro privilegiado".


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